Image module

TRETMAN ADOLESCENATA

Adolescencija je razvojni period između djetinjstva i odrasle dobi, između 11.ili 12. i 21. godine života, karakteriziran sa više bioloških, psiholoških, fizioloških i društvenih promjena od bilo kojeg razdoblja razvoja, osim tek po rođenju. Radi naglih i sveobuhvatnih promjena, u ovom razdoblju razvoja dolazimo do ishoda koji razvojni put mogu dramatično okrenuti u pozitivnom ili negativnom smjeru.

Primarne razvojne promjene koje se događaju u razdoblju adolescencije su biološke promjene (pubertet), konitivne promjene (promjene u načinu razmišljanja i shvaćanja) te redefiniranje društvenih uloga. Kao rezultat tih promjena događa se razvoj autonomije, identiteta, seksualnosti, intimnosti i drugih karakteristika koje čine ličnost odrasle osobe.

Radi turbulentnih promjena koje se događaju u vrijeme adolescencije, često se u upravo u ovom periodu razvijaju različite poteškoće u psihosocijalnom funkcioniranju, koje mogu dobro predvidjeti poteškoće i u odrasloj dobi. Različiti problemi u funkcioniranju u ovoj dobi često su međusobno povezani, a mogu se svrstati u dvije skupine poteškoća:

  • Internalizirane (problemi koji predstavljaju unutarnje funkcioniranje, poput depresije, poremećaja hranjenja i različitih tipova anksioznih poremećaja)
  • Eksternalizirane (problemi koji su vidljivi u sukobima sa vanjskim svijetom, poput poteškoća u ponašanju, zloporabe opojnih sredstava, teškoće u kontroli ljutnje…)

Korištenjem kognitivno – bihevioralnih tehnika postižu se izvrsni ishodi u nizu poteškoća internaliziranog i eksternaliziranog tipa. Kognitivno – bihevioralna terapija je izrazito uspješna u otklanjanju smetnji povezanih s depresijom, ali i različitih anksioznih i tjeskobnih simptoma (napadi panike, fobije, opsesivno – kompulzivni simptomi, generalizirana anksioznost, socijalna anksioznost, ispitna anksioznost, strah od javnih nastupa). Korisna je kod tretmana poremećaja hranjenja i ovisnosti.

Također se uspješno koristi u suočavanju s drugim životnim izazovima, poput poboljšanja vještina komunikacije, donošenja važnih životnih odluka, poboljšanja samopoštovanja i samopouzdanja, reguliranja perfekcionizma, reguliranja ljutnje, srama i drugih emocija.

Tretman adolescenata specifičan je radi više faktora. Primjerice, tehnike koje se primjenjuju ponekad su sličnije tehnikama koje se koriste kod djece, dok se ponekad mogu koristiti i tehnike prilagođene odraslima. Obzirom na dob klijenata potrebno je u tretman uključiti i roditelje, no ponovno na način koji poštuje autonomiju i identitet adolescenta, koji je primarni klijent.

 

Predavanje naše psihologinje i kognitivno – bihevioralne terapeutkinje Ivane Garašić naslovljeno „Krize u adolescenciji“ možete pogledati na youtube kanalu Pučko otvorenog učilišta Samobor ili na slijedećem linku: https://www.youtube.com/watch?v=BupcQ4z5q0U&t=945s

Javite nam se